Centimetrarna som räkans eller?

Jaha nåja det är dags att skriva en liten summering av min träning och kroppsförändring. Som ni kanske minns började jag i augusti. Rättare sagt jag började samma vecka som jag flyttade till vårt nya boende. Då mätte jag mig för andra eller tredje gången sen förlossningen för att ha startmått innan träningen. Målet har varit att göra kroppen någorlunda redo för bikini.

Jag har många hemska före bilder på mig själv. När jag tittar på dom idag känns det som att det är någon annan som ser ut som mig fast kanske 10 år äldre. Urk, gillar verkligen inte mig själv som överviktig. Jag har aldrig varit smal på det sättet, alltid varit kurvig men jag har aldrig tidigare vägt så mycket som under min graviditet. Helt ärligt, korten på bordet vägde jag runt 95 kg innan sonen skulle födas. Men det har gått ganska smärtfritt att gå ner dom kg som jag lagt på mig under graviditeten. Som alltså är ca 20 kg.

Jag skrevs in hos mödravården som 75 kg tung. Jag vägde runt 72 kg när jag blev gravid, alltså innan jag skrevs in men visste att jag redan var gravid. Jag skrev ner vikten varje veckan och vet exakt när det började öka som mest osv, bra att ha till nästa gång jag är gravid för att jämföra.

Nåja, jag var alltså inte smal när jag blev gravid. Så nej jag tänker inte skylla det på graviditeten. Det var en del av det hela så klart nu men anledningen till mina 72 kg då var många bland annat en del saker som skedde från januari 2012 tills jag blev gravid. Ni som känner mig privat vet vad jag menar. Sen var vi på resa till Thailand, och jag kom ju hem gravid, och en månad av Thaimat lägger sig på alla dom rätta ställen kan man säga! 😉

Aja tillbaka till vad som hänt från start. Här nedan följer nu mått som jag tog första gången efter förlossningen:

2013-03-07 eller 24 (tog samma mått 2 ggr den månad)

Midja : 90 cm
Rumpa: 118 cm
Låret: 69 cm

Dumt nog tog jag alltså inte mått på något mer. Varken, bröst, eller området under naveln där all mitt fett landade…

2013-07-27 var det dags för mätning igen, och nu kommer alltså jämförelsen mot föregående mätning för första gången. Här började jag mäta mer mått.

Midja: 79 cm ( – 11 cm)
Bröst: 95 cm
Rumpa: 112 cm ( -6 cm)
Lår: 69 cm
5 cm under naveln: 97 cm

2013-09-15 Efter en månad med träning var det dags att ta nya mått!

Midja: 77 cm (skillnad från fg mätning: -2 cm , skillnad från start: -13 cm)
Bröst: 93 cm ( -2 cm)
Rumpa:  109 cm ( – 3 cm  och totalt -9 cm från start)
Lår: 63 cm ( – 6 cm)
5cm under naveln:  93 cm ( -4 cm)

2013-10-01 Efter nästan en månad till med träning måttade jag igen:

Midja: 75 cm ( – 2 cm och totalt -15 cm)
Bröst: 91 cm ( – 2 cm och tot -4 cm)
Rumpa: 108 cm (-1 cm och tot -10 cm)
Lår: 62 cm (-1 cm och tot -7 cm)
5cm under naveln: 90 cm (-3 cm och tot -7 cm)

Så totalt så långt är det alltså: 

Midja: -15 cm
Bröst: -4 cm
Rumpa: -10 cm
Lår: -7 cm
5 cm under naveln: -7 cm

Ja jag vet sjukt tråkigt att bara läsa massa siffror va? Jag har tänkt bjuda er på några hemska före och efter bilder. Togs för några dagar sedan och då det händer förändring hela tiden så är det som sagt a work in making… 😉

Här är det ialf. Hemskt men sån är sanningen. Spände inte in magen eller något sådant utan den var som den var lixom.

[pe2-image src=”http://lh5.ggpht.com/-O6lTMlyFFq8/Uk3eVuWpJ-I/AAAAAAAAELg/uVtJ6697PPE/s144-o/PicasaUp.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/Nelayah/PicasaUp#5930640749118433250″ caption=”PicasaUp” type=”image” alt=”PicasaUp” ] [pe2-image src=”http://lh4.ggpht.com/-p5RnU8tMx2s/Uk3eN8UPkhI/AAAAAAAAELY/NhqhpBLgl3E/s144-o/PicasaUp.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/Nelayah/PicasaUp#5930640615427510802″ caption=”PicasaUp” type=”image” alt=”PicasaUp” ]

Så nu fick ni era efterlängtade före och efter. Dock inte före och klar efter utan under arbete efter okej? Jag tränar fortfarande 4 gånger i veckan så det kommer att ske mer framöver.

Vikten då. I augusti när jag började träna stod vågen på runda slängan 78.6 kg, ah inget att vara stolt över. Men sanning.

Dagens vägning visar 72,8 kg, så med andra ord är resultatet sen augusti ca 6 kg. Inte astronomiska siffror men helt klart okej siffror och det stod faktiskt stilla ett tag så nu kommer snart vågen börja vackla neråt igen, har så alltid, att kroppen måste ställa om sig lite och fortsätta neråt. Nu känner jag att det börjat förbränna igen. Sen har jag också lagt om träningen lite, och skurit ner på löpningen och styrketräningen som jag i kört på sen start och börjat blanda mer, rodd, cykling, crosstrainer, lite styrka, core osv. Löpning är roligt men tror kroppen vant sig vid det och jag får inte längre någon träningsvärk eller ökad puls av att springa 5 km, det lixom tuffar på så jag tänkte det är nog bäst att skrämma kroppen lite.

Jag kör också med fasta 2 ggr i veckan igen. Hade uppehåll 2 veckor mest för att vi hade massa grejer inbokade, med middagar, osv, så jag hann inte med, och prioriterade hellre träningen men nu denna vecka hoppade jag på 500 kcal 2 ggr i veckan igen. Det gör sitt helt klart. Lederna är snälla mot mig så jag vet inte om det kan vara effekten av fastan. Men vi får hoppas!

Aja, det får nu räcka med skriverier för idag. Jag ska släcka ner och gå och sova. För en till sak som måste funka för att man ska få den kropp man vill ha är SÖMN! Kost, träning och sömn är viktiga komponenter!

Tack till dig om du orkat läsa så långt som till denna mening. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s